Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

Τα 11 κακά της μοίρας μας


Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της πόλης. Ευρεία σύσκεψη για το θέμα στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο
11 Ιουλ 2012 - 13:31

    Σε εξέλιξη βρίσκεται ευρεία σύσκεψη που συγκάλεσε η διοίκηση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), με αντικείμενο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της πόλης.
Στη σύσκεψη συμμετέχουν εκπρόσωποι της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μεταξύ των οποίων ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου, η ηγεσία της ΕΛΑΣ, ο α΄αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Σίμος Διαμαντίδης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κωστής Χατζαρίδης και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, Αρισοτέλης Θωμόπουλος. Απούσα είναι η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, γεγονός το οποίο προκάλεσε την αντίδραση και τις βολές του προέδρου του ΕΕΘ, Μιχάλη Ζορπίδη.
Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το ΕΕΘ, τα προβλήματα που θέτει σήμερα ενώπιον των αρχών είναι σε γενικές γραμμές γνωστά, αφού τα περισσότερα είναι χρόνια. Μόνο που λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης και της πολυετούς ύφεσης η επίλυσή τους επείγει, καθώς ο αγώνας επιβίωσης των επαγγελματιών της Θεσσαλονίκης είναι καθημερινός και εξαιρετικά δύσκολος.

Τα 11 βασικά προβλήματα της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το ΕΕΘ, είναι τα εξής:

1. Αστυνόμευση
Η παρουσία της αστυνομίας στο πολεοδομικό συγκρότημα της  Θεσσαλονίκης είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Τα ορατά αποτελέσματα είναι η εξάπλωση του παραεμπορίου, της επαιτείας, της πορνείας και της δράσης πορτοφολάδων και άλλων κλεπτών τόσο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όσο και σε περιφερειακούς δήμους. Η λύση του προβλήματος θεωρούμε ότι είναι απλή. Aρκεί η προληπτική περιπολία αστυνομικών για να αποτρέψει τέτοια φαινόμενα. Να σημειωθεί ότι το ΕΕΘ εφάρμοσε πιλοτικά, τα τελευταία χρόνια, με τη συνδρομή ιδιωτικής εταιρίας φύλαξης, πρόγραμμα ελέγχων και  πέτυχε θεαματικά αποτελέσματα στην περιοχή του ιστορικού κέντρου. 

2. Ευταξία
Η πόλη θυμίζει περισσότερο Τρίτο Κόσμο, παρά Ευρώπη και Μεσόγειο. Καταγράφεται αλλοίωση της πραγματικής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης. Δεν υπάρχει σχεδιασμός για τη λειτουργία του αστικού περιβάλλοντος, ενώ στο κέντρο και στις περιοχές των μνημείων οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια είναι απροσπέλαστα. Λείπουν οι απαραίτητες υποδομές, ενώ καταληψίες, λαθρέμποροι, επαίτες, πόρνες και κάθε είδους παράνομοι κάνουν τη «δουλειά» τους εις βάρος των νόμιμων επαγγελματιών και των φιλήσυχων πολιτών. Ακόμη και στον ιστορικό άξονα της Αριστοτέλους τα φαινόμενα αυτά έχουν γιγαντωθεί. Άξιο λόγου είναι ότι τα αυτοκίνητα του αστυνομικού τμήματος Λευκού Πύργου, του ΙΚΑ και της Δημοτικής Αστυνομίας σταθμεύουν ανενόχλητα στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους. 

3. Πινακίδες – Κατάληψη Πεζοδρομίων
  Δεν υπάρχει σαφές και καθορισμένο πλαίσιο για την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων, ούτε σαφής δημοτική πολιτική για το θέμα των επαγγελματικών επιγραφών, που για πολλούς επαγγελματίες είναι ο μοναδικός τρόπος προβολής της δραστηριότητάς τους. Σ΄ αυτό το ζοφερό περιβάλλον ο Δήμος Θεσσαλονίκης, αλλά και περιφερειακοί Δήμοι θεωρούν ότι λύνουν το πρόβλημα της ευταξίας της πόλης, ξηλώνοντάς τις, εφαρμόζοντας ένα αναχρονιστικό νόμο του 2002, που κυρίως αφορούσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στους παραβάτες επιβάλλονται υψηλά πρόστιμα εν μέσω μάλιστα κρίσης. Χωρίς να υπάρχουν μελέτες και προτάσεις από τις υπηρεσίες των Δήμων, που θα εξασφαλίσουν την καλαισθησία και την ομοιομορφία, για την παραχώρηση δημόσιων χώρων, στα εμπορικά καταστήματα, στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στα περίπτερα κλπ, καλούν τους επαγγελματίες να καταβάλουν πολύ υψηλό τίμημα, και στην περίπτωση καθυστέρησης επιβάλλουν τοκογλυφικούς τόκους υπερημερίας.         

4. Κυκλοφοριακό
Παρά το ότι η οικονομική κρίση έχει περιορίσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων οι δρόμοι εξακολουθούν να ασφυκτιούν. Βασική αιτία γι’ αυτό είναι τα παράνομα  παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κάτι που ευνοείται από το γεγονός ότι υπάρχει ελλιπής –κυρίως προληπτική- αστυνόμευση. Κυκλοφοριακό πρόβλημα τελευταία δημιουργούν και τα ταξί που καταλαμβάνουν χώρους εκτός των καθορισμένων και προκαλούν συμφόρηση κυρίως σε μεγάλους οδικούς άξονες όπως η Εγνατία, η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως, η Ίωνος Δραγούμη, η Αγίου Δημητρίου. Ακόμη πολύ σημαντικό θέμα είναι τα ωράρια φορτοεκφόρτωσης στα Υπερκαταστήματα που δεν τηρούνται, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των δρόμων και την ταλαιπωρία των πολιτών σε ώρες αιχμής.  

5. Παραεμπόριο
Η μεγάλη πληγή της οικονομικής δραστηριότητας της πόλης, αλλά και εν γένει της Ελληνικής Οικονομίας είναι το παραεμπόριο. Ουδέποτε, στο παρελθόν, δραστηριοποιούνταν τόσο πολλοί πλανόδιοι πωλητές των πάντων. Βρίσκονται σε κάθε σημείο, σε κάθε πεζοδρόμιο, στην πλατεία Αριστοτέλους, στην Τσιμισκή, στην Αγίας Σοφίας, στη Μητροπόλεως, στη Νίκης, στην περιοχή του Λευκού Πύργου,  μπροστά στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις των μελών του ΕΕΘ. Κινούνται ανενόχλητοι και παρενοχλούν ακόμη και τους καταναλωτές που κατεβαίνουν στην αγορά ή τους τουρίστες που κάνουν τη βόλτα τους. Το ερωτηματικό που προκύπτει είναι πως αυτά τα προϊόντα διακινούνται. Τα κλιμάκια του ΣΔΟΕ καθημερινά ελέγχουν και εξαντλούν την αυστηρότητά τους στους μικροεπαγγελματίες που φροντίζουν για των εφοδιασμό των νόμιμων καταστημάτων τους, αλλά δεν μπορούν να ελέγξουν τη διακίνηση των τεραστίων ποσοτήτων των παράνομων μαϊμούδων.     

6. Καθαριότητα
Η εικόνα της Θεσσαλονίκης στο επίπεδο της καθαριότητας είναι πολύ κακή και άσχημη. Θυμίζει πόλεις των υπανάπτυκτων χωρών. Ασφαλώς καταγράφεται η έλλειψη προσωπικού εκ μέρους του Δήμου, λόγω της κρίσης και των περιορισμών στις προσλήψεις, αλλά αυτό δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία, εν έτη 2012, για το «μαύρο χάλι» που επικρατεί γενικά και ειδικά στους βασικούς τουριστικούς άξονες.

7. Τουριστικές υποδομές
Η Θεσσαλονίκη είναι –δυστυχώς- αφιλόξενη για τους τουρίστες. Χαρακτηριστική είναι η έλλειψη χώρων αποβίβασης η επιβίβασης των τουριστών στα βασικά τουριστικά σημεία. Για τα υπόλοιπα ούτε λόγος. Η έλλειψη τουριστικών υποδομών είναι εμφανής. Υπάρχουν ελάχιστοι δημόσιοι  χώροι υγιεινής και όσοι υφίστανται υπολειτουργούν, μέσα στη βρωμιά και τη δυσοσμία, και αυτό είναι ένα και μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Πληροφορίες για την πόλη δίνονται μόνο από ένα περίπτερο που έγινε με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης στη συμβολή της Αριστοτέλους με τη Μητροπόλεως και στελεχώθηκε από το Επιμελητήριο μας προκειμένου να λειτουργήσει. Η πρόσβαση και των μεμονωμένων τουριστών στα μνημεία είναι προβληματική, ενώ είναι παντελώς ανύπαρκτη η σήμανση τους και ο φωτισμός τους.  

8. Οδοποιία
Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια του κέντρου της πόλης είναι από ελάχιστα έως καθόλου συντηρημένα, κάτι που δυσχεραίνουν την πρόσβαση και την κυκλοφορία. Κάθε λίγο και λιγάκι, κάθε λογής  εργολάβοι, με ή χωρίς άδεια και έλεγχο, ανοίγουν τρύπες, που παραμένουν για μακρύ χρονικό διάστημα ανοικτές, αλλά και όταν αποκαθίστανται οι κακοτεχνίες είναι εμφανείς και στην πρώτη βροχή αποκαλύπτονται.

9. Ανάπλαση ιστορικής αγοράς
Έχουν εγκαταλειφθεί τελείως και έχουν ξεχαστεί, οι αγορές Καπάνι και Μοδιάνο, που μπορούν να αποτελέσουν και πάλι την εμπορική «καρδιά» της πόλης, αλλά και πόλο τουριστικής έλξης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι, το Καπαλί Τσαρσί στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και το Κόβεντ Γκάρντεν στο Λονδίνο, από τα οποία δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα.   

10. Μετρό
Το σημαντικότερο έργο υποδομής της Θεσσαλονίκης έχει εξελιχθεί σε εφιάλτη για τους επαγγελματίες. Η πολύχρονη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου –κανείς δεν ξέρει ακόμη πότε θα λειτουργήσει, το 2017 ή αργότερα;- έχει φέρει σε απόγνωση τις επιχειρήσεις που υπάρχουν στον άξονα κατασκευής τους. Σύμφωνα με έρευνα της Αναπτυξιακής Εταιρίας του ΕΕΘ το 35% των επιχειρήσεων αυτών έχει ήδη βάλει «λουκέτο», ενώ και οι υπόλοιπες υπολειτουργούν και φυτοζωούν. Παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις του ΕΕΘ, αλλά και την αναγνώριση του προβλήματος απ’ όλους, τίποτα δεν έχει γίνει για να στηριχθούν οι επαγγελματίες. Ακόμη επισημαίνεται ότι, το Νοέμβριο του 2012 λήγει η σύμβαση με τον ανάδοχο εργολάβο και εκτός από τις νέες καθυστερήσεις που αυτό σημαίνει, υπάρχει η πληροφορία ότι αυτός θα διεκδικήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις.    

11. Λαϊκές
Σε μια περίοδο που το στεγασμένο εμπόριο «αναστενάζει» λόγω αναδουλειάς ο δήμος Θεσσαλονίκης εξετάζει σοβαρά να δημιουργήσει δύο ακόμη λαϊκές αγορές στο κέντρο της πόλης, στη Ροτόντα και στην οδό Δεσπεραί. Ουδείς λόγος για κάτι τέτοιο υπάρχει. Ούτε καν η δικαιολογία των χαμηλότερων τιμών, αφού είναι γνωστό ότι δεκαετίες τώρα στο Καπάνι οι τιμές των βασικών τροφίμων είναι εφάμιλλες, αν όχι χαμηλότερες, των λαϊκών αγορών. Και τα στεγασμένα καταστήματα πληρώνουν δημοτικά τέλη και περιμένουν ανταπόδοση.