Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ





ΔΗΜΟΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ! 
Δ/ΝΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ



:
ΚΟΙΝ.: κ. Εισαγγελέα Εφετών Θεσσαλονίκης

 Προς

Την Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας θεσσαλονίκης


Επί των διατυπωμένων με το υπ' αριθμ. πρωτ. 7420/12.5.2001 έγγραφο σας , ερωτημάτων σας , σχετικά με τις κυρώσεις για την διαφήμιση και την προώθηση προϊόντων καπνού , η γνώμη μας είναι η ακόλουθη ι
Επί του ζητήματος των κυρώσεων σε περίπτωση παράνομης διαφήμισης και προώθησης προϊόντων καπνού εξεδόθη η υπ' αριθμ. 3/2011 γνωμοδότηση μας , στην οποία και παραπέμπουμε , δυνάμει της οποίας έγιναν δεκτά τα εξής ι
I. Τα περίπτερα έχουν καθορισμένο από το νόμο τύπο και διαστάσεις και η τοποθέτηση διαφημίσεων επ' αυτών επιτρέπεται μόνο εφόσον δεν υφίστανται απαγορευτικές προς τούτο διατάξεις .Η διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού απαγορεύεται να πραγματοποιείται σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Ως εξωτερικός χώρος νοείται και η πρόσοψη και λοιπές πλευρές του κουβουκλίου, οι τέντες και ο περιβάλλων χώρος του περιπτέρου. Σε περίπτωση διαφήμισης προϊόντων καπνού στους ως άνω χώρους περιπτέρων εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 6 $ 5 Ν 3730/2008 και στους παραβαίνοντες τη σχετική ρύθμιση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο κατά τη διαδικασία που περιγράφεται στο νόμο . Π. Η διανομή προϊόντων καπνού δωρεάν στο πλαίσιο χορηγίας των εκδηλώσεων ή δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετέχουν περισσότερα του ενός κράτη μέλη, ή οι οποίες διεξάγονται σε περισσότερα του ενός κράτη μέλη, ή έχουν με άλλο τρόπο διασυνοριακό αντίκτυπο και αποσκοπούν ή έχουν ως άμεσο ή έμμεσο αντίκτυπο την προώθηση των εν λόγω προϊόντων αποτελεί ποινικό αδίκημα , το οποίο τιμωρείται με την προβλεπόμενη στο άρθρο 12 παρ. 3 Ν 1802/1988 ποινή. Παράλληλα σε αυτή την περίπτωση , επειδή τούτο συνιστά προώθηση προϊόντων καπνού , τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 6 $ 5 Ν 3730/2008 και στους παραβαίνοντες τη σχετική ρύθμιση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο .ΠΙ Κάθε είδους διαφήμιση σε χώρους Υπηρεσιών Υγείας (Νοσοκομεία, Ιδιωτικές Κλινικές, Εξωτερικά Ιατρεία, ασφαλιστικοί φορείς κ.λπ.), Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου Νεότητας και χώρους άθλησης (κλειστά και ανοικτά Γυμναστήρια, Γήπεδα κ.λπ.) αποτελεί ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με τις ποινές που προβλέπονται στο άρθρο 12 $ 3 Ν 1802/88 σε συνδυασμό με την υττ' αριθμ. ΥΑ Α2γ/οικ.1591/1989 , παράλληλα όμως επιφέρει και τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 6 $ 5 Ν 3730/2008 , σύμφωνα με το άρθρο 2 $$ 1,4 δ του ίδιου νόμου.
IV. Η πώληση προϊόντων καπνού σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος άνευ της σχετικής αδείας τιμωρείται με την ποινή τοϋ άρθρου 458 Π Κ . Περαιτέρω , εφόσον θεωρείται ότι με την ενέργεια αυτή επέρχεται ουσιώδης τροποποίηση των υγειονομικών όρων λειτουργίας του καταστήματος , η σχετική παράβαση τιμωρείται με κράτηση μέχρι τριών ( 3) μηνών ή με πρόστιμο μέχρι τριών χιλιάδων ( 3.000 ) ευρώ . Σε περίπτωση που η διάθεση των προϊόντων καπνού πραγματοποιείται χωρίς την καταβολή αντιτίμου δεν υφίσταται πώληση , επειδή όμως τούτο συνιστά προώθηση προϊόντων καπνού , τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 6 $ 5 Ν 3730/2008 και στους παραβαίνοντες τη σχετική ρύθμιση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο. V. Εφόσον η διαφήμιση προϊόντων καπνού γίνεται κατά παράβαση των διατάξεων του Ν 1802/1988 και των κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθέντων αποφάσεων , επιβάλλονται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 12 $ 3 του ιδίου νόμου . Εάν πληρούνται και ο» όροι του άρθρου 2 $$ 1 , 4 Ν 3730/2008 , επιβάλλονται παράλληλα και οι διοικητικές κυρώσεις του νόμου αυτού.

Περαιτέρω με τις διατάξεις της Κ.Υ.Α με αριθμό οικ. 1Ο472Ο/25.8.2010 γίνεται καθορισμός των οργάνων , της διαδικασίας ελέγχου πιστοποίησης των παραβάσεων και επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων, καθώς και των κριτηρίων προσδιορισμού του ύφους του προστίμου, της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή του Νόμου 3868/2010 (ΦΕΚ 129 Α73.8.2010).Ειδικότερσ στον Πίνακα 3 του Παραρτήματος Α' της ως άνω ΚΥΑ περιλαμβάνεται ο πίνακας επιβαλλομένων προστίμων στους διαφημιστές και διαφημιζόμενους για παράβαση των διατάξεων του Ν 3868/2010 περί απαγόρευσης της διαφήμισης προϊόντων καπνού. Ετσι επιβάλλονται τα εξής πρόστιμα :
1.    Διαφήμιση και προώθηση κάθε μορφής 2000 € για κάθε παράβαση (κινητή διαφήμιση, προωθητικές και για κάθε παραβάτη ενέργειες κτλ.) προϊόντων καπνού στους παντός είδους εξωτερικούς και υπαίθριους χώρους. 'Οπως ορίζονται οι εξωτερικοί χώροι και οι υπαίθριοι κατά την παρ. 3 του άρθρ. 17 του ν. 3868/2010.
2.       Διαφήμιση και προώθηση κάθε μορφής προϊόντων καπνού στους εσωτερικούς χώρους, εξαιρουμένων των εσωτερικών χώρων των σημείων πώλησης της παρ. 3 του   άρθ. 17 του Ν.3868/2010 2000 € για κάθε παράβαση.
3.      Τοποθέτηση προϊόντων καπνού σε προθήκες, (εκτός των καταστημάτων αφορολογήτων ειδών, περιπτέρων και καταστημάτων που πωλούν αποκλειστικά προϊόντα καπνού).    1500 € για κάθε παράβαση.
4.         Διαφήμιση, πώληση προϊόντων καπνού σε χώρους Υπηρεσιών Υγείας, σε χώρους εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και στα κυλικεία των ιδρυμάτων και των υπηρεσιών αυτών. 1500 € για κάθε παράβαση. 
5.       Κάθε μορφής συνοδευτική ένδειξη σε συσκευασίες προϊόντων καπνού, κάθε μορφής διαφημιστική προβολή ή καταχώρηση, σύμφωνα με τις οποίες η χρήση προϊόντων καπνού εμφανίζει μειωμένο κίνδυνο για την υγεία 5000 € για κάθε παράβαση.
6.    Δωρεάν διανομή προϊόντων καπνού.  2000 € για κάθε παράβαση.

Διαφήμιση θεωρείται κάθε έπαινος επαγγελματικής φύσεως για προϊόντα ή υπηρεσίες , που απευθύνεται σε αόριστο αριθμό ανθρώπων. Σκοπός της διαφήμισης είναι να καταστήσει ένα εμπόρευμα ή μία υπηρεσία γνωστά στο καταναλωτικό κοινό και να κάνει προπαγάνδα για να προωθηθεί η πώληση τους ( Ε Λ. Λλεξανδρίδου . Αθέμιτος ανταγωνισμός και προστασία του καταναλωτή . έκδοση Γ'Σάκκουλα 1986 σελ. 29).
Κατ' ακολουθία των ανωτέρω και συμπληρωματικά των όσων αναφέρονται στην υπ' αριθμ. 3/2011 γνωμοδότηση μας ,προκύπτει ότι:
I. Ως « πρόσοψη » νοείται το εμπρόσθιο μέρος του κτίσματος και οι τυχόν υπάρχουσες επ' αυτής προθήκες συνιστούν μέρος της πρόσοψης . Εφόσον ως εξωτερικός χώρος νοείται και η πρόσοψη και λοιπές πλευρές του κουβουκλίου, οι τέντες και ο περιβάλλων χώρος του περιπτέρου, συνάγεται ότι οι αυτοσχέδιες βιτρίνες που έχουν κατασκευαστεί επί των προσόψεων των περιπτέρων εμπίπτουν στην έννοια του « εξωτερικού χώρου », καθόσον , ευρισκόμενες στην πρόσοψη του περιπτέρου , έχουν γίνει αναπόσπαστο τμήμα αυτής διαμορφώνοντας ουσιωδώς την εικόνα της , το περιεχόμενο τους δε είναι ορατό από τους τρίτους , όπως είναι και η όλη πρόσοψη του περιπτέρου . Επομένως η αυτοσχέδια προθήκη που έχει κατασκευαστεί στην πρόσοψη περιπτέρου ενσωματώνεται σε αυτήν , αποτελεί τμήμα αυτής και η τοποθέτηση προϊόντων καπνού εντός ή επί αυτής αποτελεί διαφήμιση , η οποία απαγορεύεται σύμφωνα με τις προεκτεθείσες διατάζεις. 
II. Τα διοικητικά πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης των απαγορευτικών διατάξεων επιβάλλονται στον διαφημιστή και στον διαφημιζόμενο . Διαφημιστής είναι το πρόσωπο που διενεργεί την διαφήμιση για λογαριασμό άλλου . Ενδιαφέρει η υλική πράξη της διαφήμισης , δηλαδή της με κάθε τρόπο προβολής των εμπορευμάτων του διαφημιζόμενου . Η τοποθέτηση των προϊόντων καπνού κατά τρόπο που συνιστά διαφήμιση και προώθηση τους πραγματοποιείται από τον υπεύθυνο-εκμεταλλευτή του περιπτέρου , ο οποίος και καθορίζει τη διάταξη των προϊόντων που βρίσκονται προς πώληση στο περίπτερο του . 
Συνεπώς ο ίδιος πραγματοποιεί την υλική ενέργεια της διαφήμισης προβάλλοντας και προωθώντας προϊόντα καπνού με απώτερο προφανώς σκοπό την αύξηση των πωλήσεων και ως εκ τούτου το οικονομικό κέρδος .Επομένως στην περίπτωση αυτή ο υπεύθυνος - εκμεταλλευτής του περιπτέρου διαφημίζει τα προϊόντα καπνού , αποκτά την ιδιότητα του διαφημιστή και , εφόσον τούτο γίνεται κατά παράβαση απαγορευτικών διατάξεων νόμου , τα προβλεπόμενα πρόστιμα πρέπει να επιβάλλονται και σε βάρος αυτού .