Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Επιχειρήσεις: Oι φόροι «πνίγουν» την αγορά


Ορατός ο κίνδυνος να κατεβάσουν ρολά εύρωστες εταιρείες και να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας μέσα στο επόμενο διάστημα
Λευκή... πετσέτα είναι έτοιμες να πετάξουν μέσα στο επόμενο διάστημα ακόμη και εύρωστες εταιρείες, εκτινάσσοντας στα ύψη την ανεργία, εάν δεν αποκλιμακωθούν οι έμμεσοι φόροι που βαραίνουν τα προϊόντα και αποκατασταθεί η ρευστότητα, προειδοποιούν παράγοντες της αγοράς. Οι αλυσιδωτές αυξήσεις του ΦΠΑ και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ), υποστηρίζουν πως έδωσε κυριολεκτικά τη χαριστική βολή στην κατανάλωση, η οποία συνεχίζει να υποχωρεί με δραματικούς ρυθμούς και συντηρούν την ακρίβεια. Η μείωση των φόρων, θα βοηθούσε σημαντικά στην αποκλιμάκωση των τιμών, θα ανακούφιζε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, και θα συνέβαλε στην αναθέρμανση της ζήτησης.
Σε ορισμένους κλάδους, όπως των αλκοολούχων ποτών και των περιπτερούχων η μείωση των φόρων και συγκεκριμένα των ΕΦΚ φαντάζει επιτακτική σύμφωνα με εκπροσώπους τους καθώς έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την κρίση. Ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) και διευθύνων σύμβουλος της Β. Σ. Καρούλιας, Χρήστος Αργυρού σημειώνει πως μετά τις τέσσερις διαδοχικές αυξήσεις στον ΕΦΚ, έγιναν για πρώτη φορά μαζικές απολύσεις και μπήκαν αρκετά λουκέτα, ενώ από πλευράς όγκου πωλήσεων ο κλάδος επέστρεψε στο 2000.
«Μια μείωση της τάξης του 20% στον ΕΦΚ του αλκοόλ, θα έκανε πιο φθηνό το προϊόν και θα σταματούσε την κάμψη των πωλήσεων, η οποία πανελλαδικά αγγίζει το 30% και ξεπερνάει το 50% στη Β. Ελλάδα», επισημαίνει ο κ. Αργύρου. Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα για τους περιπτερούχους, οι οποίοι βλέπουν τα κέρδη τους κυριολεκτικά να βυθίζονται εξαιτίας της αύξησης του ΕΦΚ στα καπνικά προϊόντα. Οι εκπρόσωποί τους, έχουν ξεκινήσει γύρο επαφών με πολιτικά πρόσωπα για να τους ενημερώσουν σχετικά με την εικόνα που παρουσιάζει ο κλάδος.
«Κόβουν» και απο τα τρόφιμα 
Προβλήματα όμως υπάρχουν και στο χώρο των τροφίμων, όπου η αύξηση του ΦΠΑ κατά 2% έχει επιβαρύνει σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. «Κάθε μέρα που περνάει ο καταναλωτής γίνεται πιο επιφυλακτικός και περιορίζει τις αγορές του στα απολύτως αναγκαία», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, ξεκαθαρίζοντας πως δεν υπάρχει περιθώριο για άλλους φόρους. Στο ίδιο μήκος και οι απόψεις του διευθύνοντος συμβούλου της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, Αριστοτέλη Παντελιάδη-, ο οποίος θεωρεί πως η αύξηση του ΦΠΑ όχι μόνο πονάει την αγορά αλλά πιέζει και τις τιμές προς τα πάνω.

«Με το όπλο παρά πόδα» 
Και οι εταιρείες εμφιάλωσης αναψυκτικών βρίσκονται σε αναβρασμό καθώς το Μνημόνιο προβλέπει τη θεσμοθέτηση ΕΦΚ στα αναψυκτικά, τους χυμούς και το εμφιαλωμένο νερό. «Είναι παράλογο, να θέλεις να βάλεις στο ίδιο τσουβάλι με τα αλκοολούχα ποτά, τα αναψυκτικά που είναι ένα λαϊκό ποτό», αναφέρει χαρακτηριστικά επαγγελματίας του χώρου και τονίζει πως ο κλάδος δεν θα μείνει με σταυρωμένα τα χέρια.

Ηδη, οι εταιρείες του χώρου διερευνούν τις δυνατότητες που τους δίνει ο νόμος για να αμυνθούν, προσπαθώντας να εξακριβώσουν κατά πόσο ο συγκεκριμένος φόρος συμβαδίζει με την κοινοτική νομοθεσία και αν μπορεί να γίνει νόμος του κράτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι αποφασισμένες να φθάσουν στα άκρα, χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο να κινηθούν ακόμη και δικαστικά εναντίον της Ελλάδας. Παράλληλα με την αποκλιμάκωση της φορολογίας, οι επιχειρηματίες ζητούν λύση στο φλέγον ζήτημα της ρευστότητας και να αποκατασταθεί η χρηματοδότηση της αγοράς.

Tου Γιώργου Μανέττα 
gmanettas@pegasus.gr